مرسولات پستی را چگونه پیگیری کنیم؟

پیگیری مرسولات پستی از خدمات کاربردی اداره پست است که مشتریان با استفاده از این امکان می‌توانند اطلاعاتی نظیر مشخصات مرسوله را اعم از تاریخ و ساعت پذیرش مرسوله از طرف پست، نام فرستنده و گیرنده، وزن و هزینه ارسال مشاهده کنند. مهم‌ترین ویژگی این خدمات نمایش آخرین وضعیت مکانی مرسوله است. در این مطلب به روش‌های پیگیری مرسولات پستی پرداخته‌ شده است.

ارسال بسته‌هاي پستي

اداره پست این امکان را به مشتریان خود می‌دهد که اطلاعات محموله‌شان را مشاهده و وضعیت آن را تا زمان تحویل پیگیری کنند. سیستم رهگیری مرسولات پستی اطلاعات کاملی را به مشتریان خود خواهد داد و شما می‌توانید مکان محموله‌تان را مشاهده و بفهمید چه زمانی به دستتان می‌رسد.

برای پیگیری یا به‌اصطلاح رهگیری مرسولات پستی چند راه پیش روی شماست. در این مطلب تمام این راه‌ها را با جزئیات کامل تشریح خواهیم کرد. 

  • پیگیری با استفاده از شماره بارکد

وقتی بسته پستی را تحویل پست می‌دهید، یک شماره مشخص به نام شماره بارکد دریافت می‌کنید. این شماره ۲۰ رقمی در قالب یک رسید به شما داده می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که نوع بسته شما چه باشد، تنها نکته این است که این شماره مختص مرسولاتی است که به صورت پیشتاز ارسال می‌شوند. حال، شما بسته پستی خودتان را ارسال کرده‌اید و یک شماره در اختیار دارید. این کد و شناسه در رسید پستی و با عنوان شناسه قبض موجود است که در تصویر زیر با کادر زرد رنگ مشخص شده است: 

کد و شناسه در رسید پستی

مرحله بعد مراجعه به سایتی است که شرکت پست برای پیگیری مرسولات پستی در نظر گرفته است. با وارد کردن آدرس tracking.post.ir وارد وب‌سایت مربوطه می‌شوید.

در صفحه‌ای که پیش روی شما باز می‌شود، بخشی برای وارد کردن شماره مرسوله وجود دارد. شماره مرسوله همان شماره بارکد است که هنگام پست کردن بسته خود، دریافت کرده‌اید. کافی است آن را وارد کنید و روی علامت جست‌وجوی زرد رنگ کلیک کنید تا از آخرین وضعیت و جزئیات ارسال بسته خودتان مطلع شوید. 

سامانه رهگیری مرسولات اداره پست

حال مشخصات اولیه مرسوله نمایش داده می‌شود. در این بخش می‌توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:

  • تاریخ و ساعت تحویل مرسوله به پست
  • نوع سرویس
  • دفتر پستی مبدا
  • مبدا و مقصد
  • نام گیرنده و نام فرستنده
  • کدپستی گیرنده و فرستنده
  • وزن و هزینه پست
  • تاریخ و ساعت آخرین مکان مرسوله که ثبت شده است
  • نقطه پستی
  • نام مامور پست (نامه‌رسان)
  • تصویر مامور پست
  • رویداد یا وضعیت فعلی مرسوله
  • امضا و نام گیرنده مرسوله

شرکت پست برای سهولت دسترسی به این اطلاعات راه‌های دیگری نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است که در ادامه می‌آید.

  • پیگیری با پیامک

اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، راه پیگیری با پیامک بهترین گزینه است. برای این کار، حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کنید و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود.

  • علت برگشت مرسولات چیست؟

مرسولات پستی که به عللی از جمله نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل مکان گیرنده محترم، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و… توزیع نشود به فرستنده مرسوله بازگردانده می‌شود.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.